میزان جوایز نقدی ششمین همایش مطالعات فیلم‌کوتاه تهران اعلام شد رهبر ارکستر ملی موسیقی اصفهان درگذشت + علت فوت ویژه برنامه‌های تلویزیون برای روز معلم + زمان پخش تصویر سعید آقاخانی پس از آسیب‌دیدگی در پشت‌صحنه سریال «نون خ ۵» + عکس داوری هیئت ۷ نفری برای جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی نظر هنرمندان درباره حذف بخش رقابتی جشنواره تئاتر رضوی نامش زنده است تا زبان فارسی زنده است | دکتر محمد معین از نگاه بزرگان به مناسبت زادروزش نوستالژی «حنا دختری در مزرعه» در شبکه یک + زمان پخش سریال «رخنه» جایگزین «نون‌خ» می‌شود + زمان پخش و بازپخش موضوع فیلم جدید کارگردان «باربی» چیست؟ ماجرای ورود ۲۴ تن کتاب خارجی به کشور صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ هدیه تهرانی با «روز مبادا» به خانه‌ها آمد + زمان اکران آنلاین ۱۱ کنسرت پاپ در پایتخت + جزئیات «پدر خوانده ۳» به شبکه نمایش خانگی آمد دلیل ممنوعیت پخش سریال «حشاشین» در ایران چیست؟
سرخط خبرها

امام جواد (ع) و جامعه سازی به قاعده انصاف

  • کد خبر: ۱۱۴۸۶۱
  • ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
امام جواد (ع) و جامعه سازی به قاعده انصاف
غلامرضا بنی اسدی - روزنامه نگار

شفا فقط درمان دردی نیست که تاب و توان را گرفته است. شفا، نسخه‌ای است که اگر مؤمنانه بپیچیم و به عمل درآوریم، زمینه‌های تولید درد از بین می‌رود. به باور من شفای واقعی این است. آنچه در توسل به حجج بالغه الهی با توکل بر ذات اقدس خداوند، باید به دنبال آن بود، دست یافتن به ظرفیتی است که اجازه تولید بیماری را ندهد. من حد اعلای شفا را استشفا در منهج نورانی امامت می‌بینم. در زیستن به قاعده و در جغرافیایی که آنان مهندسی کرده اند.

تشیع و ایمان کمال یافته هم جز این معنایی ندارد که رفتار و گفتار و حتی پندار خود را با آنان تنظیم کنیم و زندگی را به نظمی درآوریم که نسقی ایمانی داشته باشد. در این نگاه، دیده جز زیبایی نخواهد دید و پیغامی جز خیر به دل نخواهد رساند. دل و دیده‌ای که به نیکی غنی سازی شده باشد، جز زیبایی و نیکی تولید نخواهد کرد. در فراوان شدن تولیدکنندگانی چنین، جامعه به چنان حدی از رشد خواهد رسید که آحاد آن «رشید» باشند به هر نامی که در شناسنامه داشته باشند.

این هم نیازمند جلب و تولید محبت است. راه توفیق در امری چنین مبارک در کلام معیار امام جواد (ع) تبیین و هموار شده است «ثَلاثُ خِصالٍ تَجْتَلِبُ بِهِنَّ الْمَحَبَّةُ: الاْنْصافُ فِى الْمُعاشَرَةِ، وَ الْمُواساةُ فِى الشِّدِّةِ، وَ الاْنْطِواعُ وَ الرُّجُوعُ إلى قَلْبٍ سَلیمٍ؛ فرمودند: سه خصلت جلب محبت مى کند: انصاف در معاشرت با مردم، هم دردى در مشکلات آن ها، همراه و همدم شدن با معنویات» اگر بتوانیم روابط خود را در حوزه فردی و جمعی و ملی بر اساس انصاف بنا کنیم قطعا، این «بنا» سر به ثریا خواهد نهاد. بلندایش را قوام و پایه هایش را دوام خواهد بود.

انصاف که سکه رایج شود، بازار زندگی، به نظمی ترازو وار هر خوبی را با خوبی برابر و بلکه افزون‌تر جواب خواهد داد. وقتی کسی در مشکلات از پا افتاد، دست گرفتن از او انصاف را تا مواسات ارتقا خواهد بخشید. وقتی خصایل انسانی در قوت و برخاستن باشد، خواسته‌ها هم به معنویات غنی سازی خواهد شد تا انسان در دل اجتماع هم به معنویات توجه و با خدای خود خلوت کند. شفا را هم حداعلای معنا جز این نمی‌تواند باشد که انسان اخلاق را، تعامل را، معنویت را، معرفت را یکجا زندگی کند. انسان رسیده به کمالی چنین، رسیدن به معنای جوادرا تجربه می‌کند و مفهوم کرامت را. با کریمان هم زندگی زیبا‌تر است.

امام جواد (ع) و جامعه سازی به قاعده انصاف

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->